- NFT’s zorgen ervoor dat online goederen uniek zijn en aan een eigenaar gekoppeld kunnen worden
- Gebruikers van games kunnen geld verdienen door een spel te spelen
- Veel bedrijven ruiken kansen en willen hun goederen als NFT in de metaverse uitgeven
De kans is groot dat je dit jaar veel over NFT’s hebt gehoord. NFT staat voor non-fungible token, en dit zijn tokens die op de blockchain staan en van elkaar te onderscheiden zijn. Deze eigenschap zorgt ervoor dat NFT’s gebruikt kunnen worden om fysieke voorwerpen te ‘tokenizen’, waarna het token het voorwerp op de blockchain vertegenwoordigd. Denk aan kunst, onroerend goed of stukken grond.
Wil je meer weten over NFT’s, The Metaverse en andere blockchain-gerelateerde artikelen? Neem dan een kijk op de website van Anycoin Direct.
NFT’s zijn de drijvende veer achter GameFi
Het ontstaan van NFT’s betekende ook het ontstaan van een nieuwe branche binnen de gamingindustrie, genaamd GameFi of blockchain-gaming. GameFi houdt in dat gebruikers van games geld kunnen verdienen met het spelen van een spel. In-game voorwerpen zoals skins, characters en wapens zijn als NFT opgeslagen op de blockchain.
Deze branche heeft een eigen in-game economie. Gebruikers kunnen hun NFT’s snel en makkelijk doorverkopen op speciale marktplaatsen. Daarnaast kunnen gebruikers ook beloond worden voor de tijd die ze in een spel spelen. De makers van het spel zullen hun spelers belonen door middel van cryptocurrency.
In de metaverse worden games gemixt met business en crypto
De opkomende populariteit van de metaverse kwam in een stroomversnelling door de media-aandacht die er de laatste maanden over dit onderwerp was. In de metaverse worden games gemixt met business en crypto.
Er zijn verschillende metaverse-games, zoals Decentraland en The Sandbox, waarin gebruikers hun avatar of in-game kunstwerk als NFT opslaan. Ze zijn ook in staat om een stuk grond te kopen waar ze van alles op kunnen bouwen. Dit stuk grond wordt als NFT op de blockchain bewaard.
De media-aandacht begon toen Marck Zuckerberg aankondigde de naam van zijn bedrijf te veranderen naar Meta. Hij ziet een toekomst voor zich waarin de metaverse een grote rol zal spelen. Zelf wil de CEO van Meta een eigen metaverse creëren waarvoor 10.000 nieuwe posities binnen het bedrijf gevuld moeten worden. Hier is een investering van 10 miljard dollar voor nodig.
Pas het begin van de nieuwe digitale economie
Met Social tokens zal het ook mogelijk zijn om geld te verdienen binnen de metaverse. En dit project is veel dichterbij dan we nu zouden denken. Het idee achter dit project is simpel: mensen met een groot online bereik kunnen tokens ontvangen als beloning door producten of diensten in de metaverse te promoten. Deze producten zijn van deelnemende bedrijven.
Bedrijven als Nike en Microsoft waren al snel geïnteresseerd, en besloten om een aanvraag bij een octrooibureau te doen voor het registeren van virtuele merkgoederen. Ze willen namelijk ook virtuele goederen gaan uitgeven voor de metaverse. Deze goederen worden dus opgeslagen als NFT.
Dit komt niet geheel onverwachts, want Microsoft kondigde eerder al aan om wat met de metaverse te willen gaan doen. Zo komt er een nieuwe functie in Teams, genaamd ‘Mesh for Teams’. Dit is een functie waarmee mensen in de metaverse met elkaar kunnen vergaderen. We hoeven niet lang op deze functie te wachten, want ze verwachten dat de eerste bètaversie al in de eerste helft van 2022 uitkomt.
Het zijn overigens niet alleen de commerciële bedrijven die interesse in de metaverse hebben. Ook op politiek gebied zijn er bewegingen rondom de metaverse. Barbados, een land in de Cariben, gaf in november van 2021 aan samen te werken met verschillende bedrijven die een metaverse ontwikkelen. Het doel is om een eigen ambassade in Decentraland te bouwen. Op deze manier wil het de samenwerking met andere landen bevorderen.
Meer weten over de nieuwe digitale economie in 2022? Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Anycoin Direct.